یزدفردا "یکی از متهمان پرونده اختلاس بیمه برای بیگناه جلوه دادن خود دست به دامن معنای واژه تبانی در فرهنگ عمید شد.بعداز ظهر امروز در ادامه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران در شعبه ۷۶ دادسرای کیفری دادگاه تهران کیفرخواست «ع-ب» توسط ذبیحی‌زاده نماینده دادستان تهران قرائت شد.

ذبیحی‌زاده اتهامات «ع- ب» را تبانی در معامله میان شرکت سهامی بیمه ایران و یکی از مته‌مان پرونده به نام «ع-خ» عنوان کرد.

پس از قرائت کیفرخواست متهم در جایگاه قرار گرفت و در جواب قاضی پرونده مبنی بر قبول اتهامات گفت: ‌من کیفرخواستی که در آن متهم به تبانی در معامله شده باشم را قبول ندارم. وی گفت: در این کیفرخواست یک جرم متوجه بنده شده است که دارای سه محور است.  «ع-ب» افزود: محور اول مربوط به توجیه نداشتن انجام معامله است. محور دوم کار‌شناسی نشدن ملک خریداری شده و محور سوم مالکیت ملک توسط یکی از مته‌مان پرونده.

متهم افزود: ‌اگر بنده در جایی عنوان کردم که این معامله توجیه اقتصادی ندارد، به این دلیل بوده است که منظور من توجیه اقتصادی در کوتاه مدت بوده است وگرنه هر فردی می‌داند که خرید یک ملک در بلندمدت قطعا توجیه اقتصادی دارد.

وی به محور دوم جرم نسبت داده که بحث مالکیت ملک توسط یکی از مته‌مان بود اشاره کرد و گفت: آقای «ع-خ» مبایعه نامه‌ای را به ما نشان داد که به نامش بود ولی همزمان با انجام معامله نامه‌ای از حسینیه‌ای به ما ارائه کرد که در آن نامه به عنوان نماینده حسینیه معرفی شده بود. و در آن نامه عنوان شده بود که چک انجام معامله باید به نام این فرد نوشته شود. وی به موقوع عدم کار‌شناسی ملک اشاره کرد و گفت: در بنگاه‌های اقتصادی هیئت مدیره می‌تواند بر اساس اختیارتش نسبت به انجام کار‌شناسی و یا عدم کار‌شناسی تصمیم‌گیری کند و هیچ اجباری برای انجام کار‌شناسی وجود ندارد.

وی افزود: من در هیچ کجایی از سخنانم قصد توجیه کار مدیران شرکت را نداشتم اما زمانی که پای معامله با یک هیئت مذهبی به میان می‌آید اطمینان مدیران نسبت به انجام آن معامله بیشتر می‌شود. ما هم از این بابت نسبت به انجام این معامله خوشبین بودیم.

وی تصریح کرد: ‌ بعد از انجام این معامله دو بار مجمع عمومی تشکیل شده اما در هیچ کدام از این مجامع من را به عنوان بدهکار قلمداد نکردند که این امر نشان می‌دهد که معامله به درستی انجام شده است. والا بیمه ایران هیچ‌گاه به من تسویه حساب نمی‌داد.

 «ع-ب» ‌با اشاره به این مطلب که آئین‌نامه معاملات شرکت سهامی بیمه ایران به ما این اجازه را می‌دهد که هر معامله‌ای را که در صورت توجیه اقتصادی انجام دهیم، گفت: تمام این اختیارات در حوزه اختیارات هیئت مدیره است.

وی در بخش دیگری از دفاعیات خود به سطح اختیاراتش اشاره کرد و گفت: مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران یعنی شخص بنده کل اختیارم دو میلیون تومان بود و بیش از آن اختیار نداشتم حال آنکه برای جرمی ۱۵۰ میلیون تومانی که اصلا در حوزه اختیارات من نبوده برای من کیفر خواست صادر شود.

وی به واژه تبانی و استفاده از آن در کیفرخواستش اشاره کرد و گفت: بر اساس آن چیزی که در فرهنگ عمید از واژه تبانی آمده، تبانی به معنی هم دست شدن و هم پیمان شدن برای انجام یک امر است. حال آنکه من با هیچ کدام از طرفین این پرونده هم دستی نداشتم در حالی که به من تبانی نسبت داده شده است.

دقایقی پیش یازدهمین جلسه دادگاه اختلاس بیمه به پایان رسید.


گفتنی است جلسه بعدی این دادگاه در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر برگزار خواهد شد.

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا